Weerstand

Omgaan met weerstand is een belangrijk thema in de veranderkunde.

Ik zie weerstand als een reacties op verandering. Het is de wrijvingsenergie die ontstaat als mensen geconfronteerd worden met (de onontkoombare realiteit van) een veranderopgave. Weerstand is een overwegend gevoelsmatige reactie die voortkomt uit verlies, onzekerheid, strijdige belangen en bezwaren.

Boeken

In deel 3 (Een geleefde richting) van De functie van frictie kun je over de reacties lezen. Hoofdstuk 16 gaat over omgaan met weerstand.

In Hoe krijg je ze mee? beschrijf ik de reacties op verandering (excl. euforie) in hoofdstuk 1 en paragraaf 5.3. gaat over omgaan met weerstand.

Blogs

Hieronder kun je doorklikken naar zes blogs die ik er de afgelopen jaren over schreef:

Welke 50 zinnen kun je beter niet zeggen tegen iemand in weerstand?

Waarom zeggen mensen ja maar doen ze nee?

Is het een belang of een bezwaar?

Is het weerstand tegen de verandering of tegen jou?

Kun je weerstand overwinnen?

Annemarie Mars - Hoe ga je om met negatieve mensen

Hoe ga je om met negatieve mensen? (en met Facebooktrollen)

Hoe werk je je eigen weerstand door?

Annemarie Mars - Ga je voor commiment of compliance

Hoe vang je reacties op verandering op?

Hoe lang mag weerstand duren?

Annemarie Mars - Ga je voor commiment of compliance

Is het ontkenning of weerstand?

Moet je weerstand gewoon negeren?

Online training Verandermanagement

Omgaan met weerstand is een rode draad in de Online training verandermanagement – Hoe krijg je ze mee?

In module 1 (reacties) wijzen we weerstand aan als een reactie over verandering. In de modules 2 tot en met 7 kijken we naar de richting, ruimte, routekaart, rolverdeling, de relatie en jouw reflectie om ingangen te vinden om met die reacties om te gaan, om te werken aan commitment.

Meer weten?

Presentaties en opleidingen

Omgaan met weerstand is een belangrijk onderdeel van mijn presentaties en opleidingen. Voor vragen en boekingen mail of bel mijn assistente Annemieke Kersting (annemieke.kersting@forachange.nl, 06 – 42224033)